Opplæring

Fra 1 mai, 2010, må alle som er født 01.01.1980 eller senere, ha båtførerbevis for å føre båt med lengde over 8 meter med motorkraft på 25 hk eller mer, men det kreves ikke fritidsbåtskippersertifikat for å kjøre Ryvingen, siden den er under 15 meter, (Ryvingen er vel 12 meter) Du må uansett kunne enkel navigering, sjøveisregler, kunne kjøre til og fra kai, kjenne fortøyningsmidler og fortøyningsmetoder og ha basis brukerkunnskap om de tekniske installasjonene om bord. Det tilbys derfor jevnlig opplæringsprogram for medlemmene i bruk av båten. Når du er klar for å være skipper gjennomfører Stiftelsen Ryvingen en utsjekk som består av noen tillegginger til brygge, samt en teknisk gjennomgang av båten. Dette er vesentlig for å være sikker på at du har blitt vist det du trenger for å føre båten. (Stiftelsen har også anledning til å begrense seilingsområdet.)

Ryvingens “skipperopplæring”:
For de fleste som ikke har så mye erfaring vil det kreve litt øvelse før en er klar for å være skipper. Som regel vil det være følelsen av å mestre båten som avgjør når du er klar, ikke nødvendigvis om du mestrer det eller ikke. Når du er klar for å være skipper har også med hva slags tur du ønsker å gjøre. Det kan være krevende å være skipper for et mannskap som ikke kjenner båten eller er båtvant. Hvis du derimot får med deg en eller to fra Ryvingenmiljøet kan det være en lek! Forhold som vær, turområde, motorkjøring, seiling, nattseilas vil også stille forskjellige krav til deg. Det gjelder å finne et området der en har brukbar mestring og usikkerhetsnivået ikke er mye større enn det en det en er konfortabel med og planlegge deretter. Dette er noe du må finne ut av selv.

Trenger du opplæring?
For å bli skipper på Ryvingen vil du typisk starte med å følge opplæringskvelder som settes opp om våren, etter medlemmenes ønske. Hvis du ikke er båtvant må du være med andre å seile noen turer for å få erfaring. Dette kan være på fellesturer, eller at du blir med andre medlemmer på tur, eller slår deg sammen med andre som vil bli skipper slik at dere sammen vil kunne dra på tur. Det er veldig lærerikt å være med på turer som går over flere dager, gjerne med forskjellige erfarne skippere, aktivt program og noe mer utfordrende seilingsområder. Det er lov å spørre om å være med som mannskap selv om Venner har satt seg opp på en privat tur. På høsten blir det ofte anledning til litt tøffere seilaser også om natten. Ofte har vi da hatt helgeturer med ”24-timers” seilas som venneforeningtur. Det er aktive turer og kan anbefales. Hvis du ønsker å bygge opp mer formell kompetanse ta kontakt med venneforeningen, som kan gi deg råd. Et annet tips er å dele dine ambisjoner med en eller flere andre slik at dere som gruppe kan planlegge – da kan det være mulig å legge opp ønsket aktivitet som Venneforeningsaktiviteter. Et annet tips er å engasjere seg i aktiviteter rundt vedlikehold av båten. Når en jobber med båten blir en godt kjennt, har bedre mulighet til å påvirke slik at det blir som en ønsker det og ikke minst blir kjennt med andre brukere.

Noen bokanbefalinger:
Knut von Trepka ; “RS1 Colin Archer – Bruksbåten”. Flyt forlag 2010. Boken omhandler båttypens egenskaper, skrogform, utrustning, rigg, seil – og sist men ikke minst – hvordan du seiler en skøyte.
Tom Cunliffe; Hand, Reef and Steer, Traditional Stailing skills for classic boats.
Gunnar Ulseth & Tor Johansen: På rett Kurs – Lærebok for båtføreprøven (her finnes flere alternative bøker)

This entry was posted in Opplæring. Bookmark the permalink.

Leave a Reply